paintings based on collective decisions

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collectivity painting – couple no. I (left one)

200 cm x 130 cm, on reused cotton with reused water and pigments, 2018

As part of the first European Kids Biennale (a collaboration between the SKD and the National Gallery Singapore) at the Japanese Palace  in Dresden, Germany, Stephanie Lüning started a collectivity painting series.

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collectivity painting – couple no. I (right one)

200 cm x 135 cm, on reused cotton with reused water and pigments, 2018


info about the collectivity paintings

For the duration of 5 months during the Kids Biennale at the Japanese Palace in Dresden, Stephanie Lüning moved her studio into the exhibition space, so the visitors could watch the artist during her working process.

For that show she also developed concepts for several interactive works, such as the collectivity paintings and spatial drawings in the “public studio space”. During the whole period of 5 months, the visitors also got to paint smaller ice cube paintings on sheets of paper by themselves to experience how to paint without using a paintbrush. The slop that originated from those actions was frozen into ice cubes again and big pieces of unprimed cotton were stretched to the floor of the studio space. Then every visitor got to place one colored ice cube onto the painting surface. So the structure and composition of each collectivity painting is only based on the decision the participants where making and by the time they appeared at the exhibition.


Malerei basierend auf kollektiven Entscheidungen

Als Teil der ersten Europäischen Kinderbiennale in Zusammenarbeit mit der National Gallery Singapore und der SKD entwickelte Stephanie Lüning mehrere interaktive Arbeiten. Unter anderem erarbeitete sie die collectivity paintings und die spatial drawings – räumlichen Zeichnungenfür ihr “open studio”.

Während der Biennale, zog Stephanie Lüning für 5 Monate mit ihrem Atelier in den Ausstellungsraum, dadurch konnten die Ausstellungsbesucher die Künstlerin bei der Arbeit beobachten. Während der gesamten Zeitdauer konnten die Besucher kleine farbige Eiswürfel Bilder auf Papieren anfertigen und erfahren wie es ist zu Malen ohne einen Pinsel zu verwenden. Das vermischte Restschmelzwasser, was dabei entstand wurde in extra Behältern gesammelt und abermals in Eiswürfel geforen.Dann wurden große ungrundierte Baumwollstoffe auf den Atelier-Boden gespannt. Jeder Besucher konnte nun einen der „recycleten“ Eisblöcke auf dem Stoff ablegen oder verschieben und seinen Eiswürfel und die der anderen Besucher beim Schmelzen beobachten.

Die Struktur und Komposition der vielen entstandenen Collectivity Paintings basiert lediglich auf der Entscheidung jedes einzelnen Besuchers und auf dem Zeitpunkt seines Erscheinens während der Ausstellung.

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collectivity painting – couple no. I

each 200 cm x 130 cm, water and pigment on cotton, 2018

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collectivity painting no. VI, 2018

200 cm x 140 cm, water and pigment on cotton, 2018